Aug 30, 2012

Mistä tietää työnantajan onnistuneen yrityskulttuurin luomisessa?

Sitouttava yrityskulttuuri antaa ihmisten olla "omat itsensä"
Suhtaudun intohimoisesti yrityskulttuurien tunnistamiseen, työnantajakilpailuvalttien kiteyttämiseen ja viestimiseen ja talentteja houkuttelevien työnantajakuvien kehittämiseen. Kiinnitän huomiota työyhteisöihin, joissa omanlaisen kulttuurin rakentamiseen on selvästi paneuduttu ja sitä markkinoidaan ylpeästi ja pontevasti.

Mistä tietää työnantajan onnistuneen sitouttavan yrityskulttuurin rakentamisessa?
Oman kokemukseni perusteella ehkäpä ainakin nämä signaloivat hyvää työyhteisöä:

1. Yrityksestä, sen toiminnasta, palveluista, tuotteista ja avoimista työmahdollisuuksista kerrotaan mielellään, jopa paneutuen yrityksen ulkopuolisille.

Ja nyt en tarkoita yrityksen johtoa tai sen myyjiä vaan myös niitä, joille yrityksen markkinoiminen ei kuulu toimenkuvaan eikä hissipuheita ole valmiiksi kirjoitettu. Yrityksestä kertominen ei tuo mitään henkilökohtaista etua, ainoastaan ylpeyttä.

2. Entiset työntekijät "myyvät" yritystä edelleen me-termein

Vaikka työpaikka olisi vaihtunut, fiilis vanhasta työnantajasta ja työyhteisöstä on jäänyt mieleen voimakkaan positiivisena. Siten, että sitä huomaa käyttävänsä edelleen "me"-muotoa kertoessaan yrityksestä.

3. Entiset työkaverit ovat edelleen hyviä ystäviä ja heidän kanssaan ollaan aktiivisesti tekemisissä

Työyhteisössä tutustuu työn merkeissä toki työkavereihin. Joidenkin kanssa tulee paremmin toimeen, joidenkin kanssa vietetään jopa vapaa-aikaa. Mutta päättyykö kaveruus teiden erotessa? Työnantaja on onnistunut henkilövalinnassa toden teolla, jos huomaat ystäväpiiriisi kuuluvan edelleen entisiä työkavereita.

Minkälaisia kokemuksia sinulla on onnistuneiden yrityskulttuurien ilmentymistä?

Terkuin, Susanna

No comments:

Post a Comment