Mainostajien liitto piti hyvin ajankohtaisen seminaarin teemasta "Rekrytointi sosiaalisessa mediassa" tässä taannoin. Sain kutsun tulla pitämään asiantuntijapuheenvuoron aiheesta miten työnantajakuvaa kehitetään ja mitä ovat uudet tavat kohdata haluttu kohderyhmä sosiaalisessa mediassa.
Keskeiset teemat aiheesta voi kiteyttää seuraavaan:
Työnantajakuvan ja -maineen kehittäminen
- Työnantajakuva syntyy johtamiskulttuurista, yrityksen todellisesta arvomaailmasta ja tunnelmasta. Työnantajakuva kertoo minkälainen yritys on työpaikkana.
- Työnantajakuvan kehittäminen ei lähde markkinointi- tai viestintätoimenpiteistä vaan johtamiskulttuurin systemaattisesta kehittämisestä.
- Maineen kehittämisen tavoitteena on synnyttää arjessa kiinnostavia ja houkuttelevia tarinoita ja esimerkkejä, joita sekä nykyiset että entisetkin työntekijät haluavat kertoa eteenpäin.
- Näistä tarinoista syntyy keskeistä materiaalia myös markkinointiviestintä-tarkoituksiin.
Työnantajakuvamarkkinointi
- Työnantajakuvamarkkinointi on jatkuvasti käynnissä oleva operaatio, joka tukee ajoittaista työpaikkailmoittelua.
- Sosiaalisessa mediassa työnantajakuvamarkkinoinnilla voi tavoittaa nopeasti ja tehokkaasti hyvin laajan yleisön.
- Säännöllinen työnantajakuvamarkkinointi saattaa upota myös passiivisiin työnhakijoihin yksittäistä ilmoitusta paremmin.
- Säännöllinen työnantajakuvamarkkinointi parantaa yksittäisten ilmoitusten huomioarvoa.
- Markkinointikeinoja on runsaasti ja uudenlaiset tavat auttavat kiinnittämään huomion kaiken melun seassa.
- Sosiaalisessa mediassa arkipäiväisyys, kotikutoisuus, rehellisyys ja rosoisuus ovat sliipattuja mainoksia kiinnostavampia. Tämä tekee työnantajakuvamarkkinoinnista myös erityisen kustannustehokasta!
Vuorovaikuttaminen sosiaalisessa mediassa olemisen ydin
- Sosiaalisessa mediassa oleminen on vuorovaikuttamista. Olet läsnä, olet kiinnostunut, kuuntelet, vastaat kysymyksiin, jaat kiinnostavaa tietoa eteenpäin, tykkäät. Ihan kuten kasvotustenkin ihmisten kanssa!
- Sosiaalisessa mediassa kannattaa rakentaa verkostoja koko ajan. Koskaan et tiedä kuka on tuleva työntekijäsi tai kuka tuntee tulevan työntekijäsi.
Aiheesta lisää alla olevassa esityksessä! Kertokaa mitä pidätte, mitä olette itse kokeilleet ja mitä mieltä ylipäätään olette sosiaalisen median hyödyntämisestä työnantajakuvamarkkinoinnissa ja rekrytointimarkkinoinnissa. Twitteristä löydätte seminaarin feedin: #mlseminaari.
No comments:
Post a Comment