Olet varmasti samaa mieltä kanssani siitä, että tänä päivänä talenttien houkuttelu ja löytäminen on aikaa vievää, kallista ja myös todella haastavaa. Kanavamäärät kasvavat, on sosiaalista mediaa ja muuta verkostoa, joissa jokaisessa pitäisi olla aktiivisesti läsnä. Mitä jos voisit parantaa työnantajamainettasi houkuttelemalla työnhakijat luoksesi sen sijaan, että käyt itse koputtelemassa joka ikistä mahdollista ovea talentin toivossa? Työnantajakuvamarkkinointi on muutakin kuin työpaikkailmoitusTyypillinen työnantajamarkkinoinnin tuotos on työpaikkailmoitus. Toisin sanoen, postaamme ilmoituksen valitsemiimme kanaviin, mutta ketä sillä tavoitamme? Pääasiassa aktiivisesti työnhaussa olevat, mutta keitä he ovat? Ja miten voimme parantaa osumatarkkuutta ja saada parempia hakijoita, jos työnantajamaineemme ei ole järin houkutteleva tai yrityksemme riittävän tunnettu? Bloggaa!Säännöllinen bloggaaminen on helppo tapa etabloida työnantajakuvaa (kasvattaa digitaalista työnantaja-jalanjälkeämme) ja sitouttaa lukijoita yritysenne arvoihin, kulttuuriin ja toimintatapoihin. Bloggaamista ei missään nimessä tulisi rajata ylimmän johdon työvälineeksi, sillä ura-asioilla verkossa liikkuvat ammattilaiset ovat kiinnostuneita eri tyyppisistä tarinoista kuin ne, mitä toimitusjohtaja kynästään suoltaa. Bloggaaminen on myös tehty todella helpoksi. Tarjolla on monenlaisia alustoja blogin pitämiseen, kuten blogger tai posterous. Jos omille nettisivuille ei saa avattua blogia, käyvät nämä ulkopuoliset työkalut tarpeen täyttämiseen. Kirjoitimme aiheesta myös aiemmassa blogikirjoituksessamme: Hei HR, olethan jo somessa? Miksi hakutulosten täytyy kiinnostaa myös HR:ää?Kun työnhakijat etsivät uusia uramahdollisuuksia, yleisin tapa edetä lienee googlaus. Seuraavaksi yleisintä lienee suora siirtyminen kiinnostavan yrityksen nettisivuille. Jos yrityksenne brändi ei ole tunnettu, on syytä tehdä toimenpiteitä hakutuloksiin pääsemiseksi. Bloggaaminen on erinomainen tapa parantaa yrityksen löydettävyyttä googlen hakuosumissa. En nyt lähde tekniselle tielle, mutta sanottakoon isossa kuvassa, että mitä enemmän yrityksestä lähtevissä blogeissa toistuu työnhakijoita kiinnostavat teemat (ja tagisanat), sitä todennäköisemmin yrityksenne verkkoon tuottamat materiaalit alkavat hakutuloksissa näkyä. Haluat luonnollisesti työnhakijoiden löytävän työpaikkanne jatkossa helpommin, ihastuvan yritykseenne, hakevan tehtäviinne tai välittävän työpaikkalinkkejänne eteenpäin. Koska tiedon välittäminen ja jakaminen on tehty äärihelpoksi sosiaalisessa mediassa, voivat tarinanne ja avoimet paikkanne levitä parhaimmassa tapauksessa silmänräpäyksessä ympäri eetteriä. Ei varmasti tarvi erikseen mainita kuinka paljon tehokkaampaa ja halvempaa tämä markkinointi on verrattuna maksulliseen työpaikkailmoitteluun. Mistä bloggailla?Minkälainen tieto kiinnostaisi sinua työnhakijana? Tietysti kaikki, joka auttaa sinua parantamaan mahdollisuuksiasi löytää ja saada unelmiesi työpaikka. Haluat siten tyänantajan edustajana tuottaa sisältöä, joka on oikeasti kiinnostavaa, jännittävää, arvokasta ja helposti jaettavaa. Miksi? Koska verkko on täynnä matskua, joka ei kiinnosta ketään. Älä siis tuhlaa aikaasi ja universaalia tilaamme tuottamalla jotain sellaista, joka ei kiinnosta ketään. Esimerkkejä kiinnostavasta sisällöstä:
Tavoittele bloggaamisella mahdollisimman laajaa lukijakuntaa. PR:n ideana on se, että uskallat markkinoida ja mainostaa myös kilpailijoita. Saat heidän uutistensa siivellä omankin nimesi kuuluville. Lukijat arvostavat monipuolista tietolähdettä ja uskallusta tarjota lisäarvoa myös oman organisaation ulkopuolelta. Lukijat myös haluavat jakaa hyväksi havaitsemaansa sisältöä eteenpäin omille verkostoilleen. Tässä piilee sosiaalisen median arvo ja hyöty. Kirjoitimme tästä aiemmin otsikolla "Pyri suosittelun voimaan.." Säännöllisen bloggaamisen seurauksena kirjoituksenne alkavat osua hakutuloksiin ja tieto levitä sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on päästä vuorovaikutukseen ja kontaktiin sellaisten henkilöiden kanssa, jotka eivät vielä edes tiedä kiinnostuvansa tulevaisuudessa avoimista työpaikoistanne! Näkyvyys ja olemassa olo verkossa sisältökärjellä auttaa viestimään minkälainen työpaikka yrityksenne on, mitä asioita arvostatte ja mitä toimialallanne tapahtuu. Ehkäpä seuraavalla kerralla hakijoiden joukossa on blogikirjoitusten myötä yrityksestänne kiinnostuneita hakijoita! Mitä mieltä olet? Bloggaatteko jo säännöllisesti ja onko se tuottanut teille tulosta? Kuulemme mielellämme esimerkkejä ja hyviä kokemuksia! |
Oct 26, 2011
Miksi HR:n kannattaa blogata
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment